Rabu, 28 Mei 2008

Karangan Budak umur 9 tahun yg terlalu dididik dgn bahasa english ..

Ini karangan anak rakan sepejabat saya yang saya curi2 copy sebab memang lawak bila baca karangan dan imiginasinya yang memang huahahaha sebab dlm perbualan harian terlalu banyak menggunakan bahasa english dari bahasa melayu, malah saya tdk heran kalau generasi muda akan datang TIDAK tahu bahasa "asal" sendiri, bukan salah untuk menguasai bahasa2 lain tetapi keutamaan juga harus diberikan kepada bahasa sendiri sebab itu adalah identiti "diri" dan identiti "asal usul" kita.. memang lawak lah dan imiginasinya wow ! korang baca lah sendiri huahahaha, harap2 tuan empunya anak ni tdk "TER" baca karangan anaknya disini, kalau tidak nahas .. so pengunjung yg sepejabat gan saya, baik korang diam2 ah .. psttt huahahahah


Pada hari sabtu yang lalu, Alysia dan Beverly telah pergi memancing di sebuah kolam. Mereka membawa sebatang joran dan umpan. Setelah mendapat tempat yang teduh, mereka pun duduk disitu sambil memancing..

Tiba tiba mereka terdengar jeritan di pokok itu, Alysia dan Beverly pergi menengok dipokok itu. Mereka ternampak singa disitu dan seorang yang bernama Lina.

Alysia dan Beverly menolong Lina. Lina seorang adik perempuan. Alysia Beverly dan Lina mengambil barangnya itu.

Selepas itu, mereka lari untuk menyelamatkan diri sendiri. Alysia membawa macis api untuk untuk mengikat singa punya ekor. Alysia memberitahu Beverly dan Lina untuk kasih menyebukkan supaya Alysia boleh mengikat ekor singa.

Singa takut api dan singa pun lari diri sendiri. Nasib baik Alysia menyelamatkan Beverly, Lina dan Alysia.

Alysia Beverly dan Lina berkawan sudah. Mereka bermain dibelakang rumahnya, dibelakang rumah Alysia ada tempat untuk berenang. Dia juga ada permainan dan lain lagi. Mereka berasa selamat dan bergembira. Dia sanggup tidak mahu pergi lagi dari situ. Dia mahu pergi dengan ibubapanya. Mereka tidak mahu sendiri nanti ada singa atau lain lagi. Mereka mesti pergi dengan ibubapanya.



6 ulasan:

  1. he 3x c Tina punya melayu... atau lurus sikit Tina punya cuma ada bahasa dusun... tersampur

    BalasPadam
  2. Aiya... Tina mau ikat ekor singa dgn mancis.. hahahahahaha... sia hampir teda faham sbb. imaginasi dia pun lumpat2

    p/s: Agaknya dia ingat cerita jungle book kut..(tp dlm jungle book harimau yg diikat ekornya dgn "dahan berapi"

    BalasPadam
  3. punya kick dia punya karangan.. mesti berabis ni budak mau atur dia punya BM.. ba, penting juga itu itu english tpi jngan dilupa bhs sendiri.. nanti ada yang sampur2 bhs ni... paning juga...

    BalasPadam
  4. kira ok ni..klu murid² sa,adui bikin pening mau suruh cari idea.paling teruk, dorang salin balik semua e2 arahan...ok la 2, masi blh diasah lagi ni..

    BalasPadam
  5. sia cari cari bahasa English dalam karangan ni tapi inda jumpa pula.

    BalasPadam
  6. bila terbaca balik karangan tu tkenang plak masa kita sama2 buat billing ari tu....ingat ko main2 jak tak sangka plak ko serius...cayalarrr...apapun jan lupa pasang tu signboard kio...hahahaha....

    BalasPadam