Rabu, 8 Oktober 2008

Renungan hidup - Roma 12 : 9 - 21

Biar saya menjadikan ayat ini sebagai renungan dan pegangan sepanjang hidup saya, dan biarlah saya kongsikan dengan pengunjung disini ayat ayat tersebut. God Bless

Janganlah hanya berpura-pura mengasihi orang. Kasihilah mereka dengan sungguh-sungguh. Bencilah apa yang jahat. Lakukanlah apa yang baik. Hendaklah kita saling mengasihi dengan kasih persaudaraan dan saling menghormati. Janganlah kita bermalas-malasan dalam melakukan pekerjaan, melainkan layani lah Tuhan dengan giat.

Bergembiralah atas segala rencana Tuhan bagi kita. Bersabarlah dalam kesukaran dan berdoalah selalu. Bila orang lain memerlukan pertolongan, kitalah yang wajib menolong mereka. Biasakan lah mengajak orang-orang seperti itu makan dirumah kita, dan bila perlu, berilah mereka tempat untuk menginap.

Apabila ada orang yang mencelakakan kita, janganlah mengutuknya, berdoalah dan mohonlah supaya Tuhan memberkati dia. Bila orang lain bersukacita, ikutlah bersukacita dengan mereka. Bila mereka bersedih hati, ikutlah merasakan kesusahan mereka. Berkerjalah bersama sama dengan senang hati. Jangan berlagak seperti orang besar. Janganlah mengambil hati orang orang yang penting, melainkan hendaklah kita merasa senang bergaul dengan orang biasa. Janganlah menganggap diri kita mengetahui segala-galanya.

Janganlah membalas kejahatan dengan kejahatan, berlakulah sedemikian agar setiap orang dapat melihat bahwa kita benar benar jujur. Janganlah bertengkar dengan sesiapa pun. Usahakanlah hidup dalam perdamaian dengan setiap orang.

Janganlah menuntut balas, serahkah saja kepada Tuhan, sebab Dia telah berkata bahawa Dia akan membalas siapa yang patut dibalas. Janganlah menghakimi. Sebaliknya apabila musuh kita lapar, berilah dia makan, apabila dia haus, berilah dia minum. Dengan demikian kita akan menumpukkan bara api diatas kepalanya. Ertinya ia akan malu sendiri atas apa yang telah dilakukannya terhadap kita. Janganlah membiarkan kejahatan menguasai kta melainkan taklukkan kejahatan itu dengan kebaikan.


13 ulasan:

  1. Cara hidup sehari hari yang sentiasa memantulkan kemuliaan Tuhan lebih besar kuasanya.... ingatlah betapa sucinya kita HARUS hidup dihadapan Tuhan.

    BalasPadam
  2. "Love is patient, love is kind. It does not envy, it does not boast, it is not proud. It is not rude, it is not self-seeking, it is not easily angered, it keeps no record of wrongs. Love does not delight in evil but rejoices with the truth. It always protects, always trusts, always hopes, always preserves." -- 1 Corinthians 13:4-7
    amen...

    BalasPadam
  3. Tanpa Nama - Amin ..

    Lumis - Amin ...

    BalasPadam
  4. Saya tertembak dengan ayat ayat kamu gidong ...

    BalasPadam
  5. aduhhh.....terus sia mau pigi sembahyang la ni bosku....mcm mana kalau kau benci org tu tapi kau tetap x tunjukkan sama org tu.....

    BalasPadam
  6. Gambok - Ya sama2lah rajin p sembayang walaupun nda dapat selalu hehee ... Soalan tu ko tanya sama Tuhan lah saya pun nda ada jawapan hehe

    BalasPadam
  7. ayat takkan mempunyai erti kalau ianya tidak diungkayahkan... dunia akan menjadi lebih aman jika kita semua tahu mengasihi sesama sendiri :)

    BalasPadam
  8. sama sama lahh kita hargai apa yang kita miliki.....

    jangan lupa masuk blog ku.. ada something....

    BalasPadam
  9. SUSAN - Amin juga hehe

    RIZAL - Makanya lakukan dan usahakanlah mengasihi semua org hehehe

    Kemat - Wah napa saya d beri award model ni ? saya bkn model lah .. tp saya menghargainya hehe

    BalasPadam
  10. ah..

    talk about needing a lot, an i mean a lot of patients to pray for your enemies well being...

    that is why god will not give me any superpower, because i would just attact them without blinking an eye.

    BalasPadam
  11. Budlee - Pasal tu teda REAL superman, batman dan power rangers d bumi ni hahaha

    BalasPadam
  12. Gidong, this is for u n your new love...hihihi

    "There is no difficulty that enough love will not conquer;
    no disease that enough love will not heal;
    no door that enough love will not open;
    no gulf that enough love will not bridge;
    no wall that enough love will not throw down;
    no sin that enough love will not redeem...
    It makes no difference how deeply seated may be the trouble;
    how hopeless the outlook; how muddled the tangle; how great the mistake.
    A sufficient realization of love will dissolve it all.
    If only you could love enough you would be
    the happiest and most powerful being in the world...
    ~Emmet Fox~

    p/s: All da best n GBU....

    BalasPadam