Rabu, 4 Mac 2009

Kenapa sibuk sangat dgn hal ALLAH dan TUHAN ni ?

PETIKAN DARI BERITA HARIAN :
Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz, meminta pihak yang menyatakan nama Allah digunakan bagi merujuk Tuhan dalam kitab Bible supaya membuktikan dakwaan itu.

Katanya, setahu beliau, tidak ada dalam mana-mana versi Bible di seluruh dunia yang menyebut Tuhan mereka adalah Allah.

GIDONG:
Saya sebenarnya tdk kisah pun tentang hal ni tetapi bila terbaca berita ni tadi, rasa sedikit kita ( yg beragama ) Kristen diperlekehkan ( maaf kpd yg muslim, bkn bermaksud menyentuh hal sesitiviti tetapi hanya ingin beri pandangan ) .. Kenapa baru sekarang nama ALLAH pun ( kristen ) di larang utk gunakannya ? apakah dgn menggunakan perkataan ALLAH akan mengugat kepercayaan agama lain ( terutama Muslim ) ? saya rasa tidak sekali pun, hanya orang yg berfikiran sempit yg rasa tercabar dan bermegah bahawa hanya dia saja yg boleh gunakan perkataan ALLAH .. heranya perkataan TUHAN dibolehkan pula sedangkan Islam juga menggunakan perkataan TUHAN sejak sekian lama .. saya tertanya2 apa BEZA makna ALLAH dan TUHAN yang dimaksudkan oleh Ustaz berkenaan sedangkan ianya membawa makna yang sama iaitu = TUHAN/ALLAH .... yang paling memeningkan kenapa SEKARANG baru hal ini timbul ? dlm artikel d atas juga yg saya tdk pastekan berkata ianya untuk megelakkan ketegangan kaum/agama berlaku ... WHAT ???? sejak sekian lama TIDAK ada hal pun ni dikaitkan dgn ketegangan kaum/agama , rasanya org yg membawa hal ini dan membangkitkannya yang harus bertanggungjawab menjadi pembawa ketegangan ... Kita rakyat Malaysia terkenal dgn HORMAT MENGHORMATI antara kaum dan agama, tidak perlulah HALANG orang lain gunakan nama ALLAH utk mereka sembah ... untuk apa ?

Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz :
"tidak ada dalam mana-mana versi Bible di seluruh dunia yang menyebut Tuhan mereka adalah Allah"

GIDONG :
Buka bible dari muka surat pertama saja pun nama ALLAH disebut ratusan kali yang SAH nya merujuk kepada TUHAN .... bukti mcm mana yang kamu inginkan ?

KITAB KEJADIAN :
1:1. Pada mulanya Allah menciptakan langit dan bumi.

1:2 Bumi belum berbentuk dan kosong; gelap gulita menutupi samudera raya, dan Roh Allah melayang-layang di atas permukaan air.

1:3. Berfirmanlah Allah: "Jadilah terang." Lalu terang itu jadi.

1:4 Allah melihat bahwa terang itu baik, lalu dipisahkan-Nyalah terang itu dari gelap.

1:5 Dan Allah menamai terang itu siang, dan gelap itu malam. Jadilah petang dan jadilah pagi, itulah hari pertama.

1:6. Berfirmanlah Allah: "Jadilah cakrawala di tengah segala air untuk memisahkan air dari air."

1:7 Maka Allah menjadikan cakrawala dan Ia memisahkan air yang ada di bawah cakrawala itu dari air yang ada di atasnya. Dan jadilah demikian.

1:8 Lalu Allah menamai cakrawala itu langit. Jadilah petang dan jadilah pagi, itulah hari kedua.

1:9. Berfirmanlah Allah: "Hendaklah segala air yang di bawah langit berkumpul pada satu tempat, sehingga kelihatan yang kering." Dan jadilah demikian.

1:10 Lalu Allah menamai yang kering itu darat, dan kumpulan air itu dinamai-Nya laut. Allah melihat bahwa semuanya itu baik.

1:11 Berfirmanlah Allah: "Hendaklah tanah menumbuhkan tunas-tunas muda, tumbuh-tumbuhan yang berbiji, segala jenis pohon buah-buahan yang menghasilkan buah yang berbiji, supaya ada tumbuh-tumbuhan di bumi." Dan jadilah demikian.

1:12 Tanah itu menumbuhkan tunas-tunas muda, segala jenis tumbuh-tumbuhan yang berbiji dan segala jenis pohon-pohonan yang menghasilkan buah yang berbiji. Allah melihat bahwa semuanya itu baik.

1:13 Jadilah petang dan jadilah pagi, itulah hari ketiga.

1:14. Berfirmanlah Allah: "Jadilah benda-benda penerang pada cakrawala untuk memisahkan siang dari malam. Biarlah benda-benda penerang itu menjadi tanda yang menunjukkan masa-masa yang tetap dan hari-hari dan tahun-tahun,

1:15 dan sebagai penerang pada cakrawala biarlah benda-benda itu menerangi bumi." Dan jadilah demikian.

1:16 Maka Allah menjadikan kedua benda penerang yang besar itu, yakni yang lebih besar untuk menguasai siang dan yang lebih kecil untuk menguasai malam, dan menjadikan juga bintang-bintang.

1:17 Allah menaruh semuanya itu di cakrawala untuk menerangi bumi,

1:18 dan untuk menguasai siang dan malam, dan untuk memisahkan terang dari gelap. Allah melihat bahwa semuanya itu baik.

1:19 Jadilah petang dan jadilah pagi, itulah hari keempat.

1:20. Berfirmanlah Allah: "Hendaklah dalam air berkeriapan makhluk yang hidup, dan hendaklah burung beterbangan di atas bumi melintasi cakrawala."

1:21 Maka Allah menciptakan binatang-binatang laut yang besar dan segala jenis makhluk hidup yang bergerak, yang berkeriapan dalam air, dan segala jenis burung yang bersayap. Allah melihat bahwa semuanya itu baik.

1:22 Lalu Allah memberkati semuanya itu, firman-Nya: "Berkembangbiaklah dan bertambah banyaklah serta penuhilah air dalam laut, dan hendaklah burung-burung di bumi bertambah banyak."

1:23 Jadilah petang dan jadilah pagi, itulah hari kelima.

1:24. Berfirmanlah Allah: "Hendaklah bumi mengeluarkan segala jenis makhluk yang hidup, ternak dan binatang melata dan segala jenis binatang liar." Dan jadilah demikian.

1:25 Allah menjadikan segala jenis binatang liar dan segala jenis ternak dan segala jenis binatang melata di muka bumi. Allah melihat bahwa semuanya itu baik.

1:26. Berfirmanlah Allah: "Baiklah Kita menjadikan manusia menurut gambar dan rupa Kita, supaya mereka berkuasa atas ikan-ikan di laut dan burung-burung di udara dan atas ternak dan atas seluruh bumi dan atas segala binatang melata yang merayap di bumi."

1:27 Maka Allah menciptakan manusia itu menurut gambar-Nya, menurut gambar Allah diciptakan-Nya dia; laki-laki dan perempuan diciptakan-Nya mereka.

1:28 Allah memberkati mereka, lalu Allah berfirman kepada mereka: "Beranakcuculah dan bertambah banyak; penuhilah bumi dan taklukkanlah itu, berkuasalah atas ikan-ikan di laut dan burung-burung di udara dan atas segala binatang yang merayap di bumi."

1:29. Berfirmanlah Allah: "Lihatlah, Aku memberikan kepadamu segala tumbuh-tumbuhan yang berbiji di seluruh bumi dan segala pohon-pohonan yang buahnya berbiji; itulah akan menjadi makananmu.

1:30 Tetapi kepada segala binatang di bumi dan segala burung di udara dan segala yang merayap di bumi, yang bernyawa, Kuberikan segala tumbuh-tumbuhan hijau menjadi makanannya." Dan jadilah demikian.

1:31. Maka Allah melihat segala yang dijadikan-Nya itu, sungguh amat baik. Jadilah petang dan jadilah pagi, itulah hari keenam.

Itu baru sebahagian ayat saja. SAYA YAKIN DAN PASTI ALLAH YANG DIRUJUK DALAM AYAT2 DIATAS BUKANNYA BERHALA ATAU IBLIS.

NOTA GIDONG :
Rapuhkah ‘IMAN’ itu hanya kerana frasa? Bahasa bukan penentu keimanan. ALLAH melihat jauh ke dalam hati lebih dari sekadar satu FRASA yang kita katakan HAK kita, dan jauh lebih dalam dari sekadar UCAPAN mulut kita, … Sembah lah Tuhan dengan penuh rasa cinta kasih dan bukannya dengan penuh rasa egois, prejudis dan ekstremis…

SEBAGAI RUJUKAN DEFINISI DAN ASAL KATA ALLAH SILA KLIK :
DEFINIS DAN ASAL KATA ALLAH

Sekadar Pandangan Kosong dari.

GIDONG. Salam Damai buat semua.


42 ulasan:

  1. ALLAH..TUHAN...GOD..semua maksudnya sama..bezanya hanya ALLAH=arab TUHAN=melayu n GOD=english....org arab nda kira Muslim Kritian mahupun Jews guna perkataan yang sama..itu yg orang melayu selalu lupa..so kenapa baru mau timbul isu tu skrg..di indonesia jugak sudah lama praktikkan benda ni..dulu2 terkejut jugak la pasal isu ni..masa budak2..tp bila kita makin matang..fikiran makin terbuka..tapi orang Melayu selalu buat agama Islam itu terlalu sukar untuk di fahami padahal ia sebaliknya..

    BalasPadam
  2. Ya , saya pun heran juga.. Perkataan Allah pun jadi isu? adakah Allah itu untuk mereka saja? kenapa semakin hari, semakin sempit pemikiran durang? maka sama saja..

    melarang samala juga menindas agama lain..
    bila suda menindas , maka itu adalah suatu bentuk kejahatan..

    BUKANKAH AGAMA MENGAJAR KITA KEBAIKAN?

    buka hati, buka minda, sama2 kita pikir

    BalasPadam
  3. ada orang mahu ALLAH milik dia seorang .. dia mahu ke sorga seorang diri, biar orang lain ke neraka jahanam !

    BalasPadam
  4. saya rasa semua pun berasa terkilan ngan isu tersebut....dimana hak kita dalam hal "kebebasan beragama di Malaysia" yg selalu diwar2kan salama ini....DEMOKRASI ??? Ini bukan bebas namanya..... "

    BalasPadam
  5. i guess they got nothing else to do then to condemn others..
    who started it 1st? why making it a big fuss?? the christions never disturb them..why started all this?? racism?? stups!!
    thank god..US..WE in Sabah are not like dat..our malay/muslim frens still can sit with us in the chinese shop..sigh...

    if they use their brain to think.. who started this "ABC..."??
    Should they used they own tulisan jawi?? instead this tulisan rumi??
    dong ding dong i called them....

    just my 5 cents thoughts...

    cheers people...

    BalasPadam
  6. Anti-Fanatik !5 Mac 2009 10:35 PG

    Muslim fanatik memang tak berakal, ALLAH pun jadi isu ... BODOH !!!

    BalasPadam
  7. itu la kebodohan org2 SANA tu...byk lagi benda yg patut difikir utk kemajuan negara, hal remeh temeh gini pun drng mau kasi bangkit...bila rasa diri bodoh trus mau cari isu2 yg tidak mencabar tp populariti tinggi..IQ sama mcm monyet..mgkn monyet ok sikit...itulah sya blang Teruslah Mekar Negeriku Sabah!

    BalasPadam
  8. Tu lah pasal ... heran negara ARAB yang sepatutnya "miliki" copyright perkataan ALLAH tidak pula sesempit sesetengah fikiran org Islam di Malaysia sebab mengikut sejarah di Arab, org Kristen di sana juga menggunakan perkataan ALLAH yang sama hmmm. Entah sejak bila pula di Malaysia hakcipta terhadap satu perkataan pun mau dimonopoli .. saya rasa pasti ALLAH itu sendiri mahu dia sebut oleh semua bangsa di dunia dan bukan hanya ORANG MELAYU DI MALAYSIA ( tidak semua ) ..

    Alasan supaya org Muslim tidak keliru antara Quran dan Bible sangat tidak masuk akal, kalau betul hanya kerna perkataan Allah anda keliru MAKA itu menunjukkan betapa CETEK nya pegangan dan iman seseorang terhadap agama nya sendiri, betapa rendahnya akidah seseorang sehingga hanya kerna satu perkataan yang sama ANDA TIDAK DAPAT MEMBEZAKAN ISLAM dengan KRISTEN ...

    BalasPadam
  9. kalau anda semua pernah ternampak video benjamin stephen seorang melayu yang telah murtad bersaksi tentang kebenaran dalam beragama...maka sudah jelas melayu terasa semakin insecure kerana ramai telah telah murtad....mereka hanya mencari alasan kononnya penggunaan ALLAH akan mengelirukan umatnya.....jadi dijadikan alasan utk menyekat umat kristian daripada menggunakan perkataan ALLAH....iman mereka sendiri telah tercabar...kenapa risau pasal penggunaan perkataan tersebut kalau kepercayaan dan pengetahuan mereka tetap utuh terhadap agama mereka sendiri....kesimpulannya ia hanya menampakkan lagi kelemahan umatnya sendiri....TUHAN ALLAHKU TUNJUKKAN LAH KEBENARAN....

    BalasPadam
  10. Tidak ada isu tentang kekeliruan antara bible dan Al-Quran, kerana Al-Quran itu dalam bahasa Arab sedangkan yg dalam bahasa Melayu semua tidak lain hanyalah terjemahannya saja. Tak ada isu!

    BalasPadam
  11. jadi kenapa sibuk pasal orang lain tak boleh menggunakan perkataan ALLAH?alasan akan menyebabkan kekeliruan?saya seorg kristian tidak pernah keliru dgn ajaran agama saya sendiri.malahan saya dilahirkan seorg kristian dan penggunaan perkataan ALLAH itu sudah diajar sejak dulu lagi...saya berbangga kerana saya tak pernah keliru walaupun azan saban hari berkumandang diudara dgn perkataan ALLAH...rancangan TV menyiarkan tentang agama ISLAM malahan di sekolah juga diajar sekali sekala mengenai islam dan menggunakan perkataan ALLAH....terus terang saya masih dgn kepercayaan saya sebagai seorg kristian dan tidak pernah mempersoalkan penggunaan perkataan ALLAH...saya hidup di negara berbilang bangsa dan kaum...mempersoalkan kepercayaan agama org lain adalah mencabul hak asasi manusia....apa sudah jadi dgn malaysia?

    BalasPadam
  12. ingat kamurang ja kah buli guna?terpulanglah interpretasi masing masing.http://en.wikipedia.org/wiki/Allah...

    BalasPadam
  13. janganlah terlalu SEMPIT dgn penggunaan ALLAH..... org yg faham dan mengimani apa jua agama yang dianutinya TIDAK AKAN PERNAH KELIRU dengan hanya penggunaan kata ALLAH bagi agama lain......TAATI DAN FAHAMILAH AJARAN AGAMA MASING-MASING SUPAYA ANDA TIDAK KELIRU.....fikir-fikirlah....SALAM DAMAI....

    BalasPadam
  14. Panas Panas ....

    BalasPadam
  15. bagus saya kasih nama anak saya allah.....baru kamurang tau ada surat beranak lagi....

    BalasPadam
  16. Kalau cam ni sa sokong PPSMI d laksanakan d sekolah, biar bahasa Malaysia pupus! TAPI tak bolehlah tu kan? Pasal itu kita orang mau guna bahasa Malaysia yg difahami oleh semua rakyat Malaysia sesuai dengan hasrat untuk memertabatkan Bahasa Melayu. Pasal penggunaan perkataan Allah ni, apa hak orang Islam (tidak semua org Islam) melarang penggunaan kata tersebut. Sebelum kedatangan Islam di Tanah Melayu, orang Melayu tidak kenalpun perkataan ini. TAPI sa setuju dengan Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz. Memang tiada perkataan "ALLAH" dlm Bible, yang ada ialah perkataan God. KENAPA? Pasal Bible tu Bahasa Inggeris. Kitab Kristian boleh diterjemahkan ke pelbagai bahasa spt Arab, Jawa, Jepun, Cina, Tamil, dll. Apa hal pula keliru? Takkan bila kita tulis Alkitab kena tulis God (Cth: Maka berkatalah God....). Ini sungguh mencemarkan bahasa. Nanti tak pasal2 DBP pula yg mengamuk. Dah tau agama sendiri 'benar' mengapa pula tukar agama. Sepatutnya perkuatkan iman dan diri sendiri. Bukannya melenting tak pasal2. Sendiri tak dpt makan orang lain kena marah.Belajarlah sejarah...

    BalasPadam
  17. Wah makin panas ... siok saya baca ...

    BalasPadam
  18. Bagus bagus.. sekurang kurangnya boleh meriliskan apa yang terbuku di hati and boleh membuka fikiran setiap yang MENYEDARI...

    BalasPadam
  19. Dr. Dzulkefly dalam hujahnya berkata persoalan mengenai penggunaan perkataan Allah tidak harus timbul kerana berpendapat kalimah Allah turut digunakan oleh bukan Islam.

    Malah beliau memetik ayat Al-Quran menjelaskan mengenai perkara tersebut dan seterusnya menegaskan, larangan pihak lain untuk menggunakan kalimah Allah seolah-olah mencabar kandungan Al-Quran.

    Khalid pula menyokong pandangan Dzulkefly dengan membaca sepotong lagi ayat al-Quran yang menunjukkan orang bukan Islam mengakui bumi ini diciptakan Allah.

    Beliau juga menyatakan tidak ada salahnya penganut agama lain menggunakan nama Allah dan larangan mengenainya akan memberikan gambaran bahawa Islam adalah agama tertutup.

    Setelah itu Johari Abdul (PKR-Sungai Petani) turut bangun memberikan gambaran bahawa kini seolah-olah semua pihak telah menerima konsep ‘Tuhan Allah”.

    Malah katanya, pengalaman beliau melawat kuil dan tokong, penganut agama lain menyebut mereka percaya kepada “Tuhan Allah”.
    Dr Dzulkefly menyatakan ia adalah keputusan yang dibuat oleh Dewan Ulama PAS baru-baru ini.

    BalasPadam
  20. Tidak Salah Penganut Kristian Guna Kalimah ALLAH – Dewan Ulamak PAS Pusat
    Ditulis oleh Harakah , Thursday, 03 January 2008, Oleh: Azamin Amin

    KUALA LUMPUR: Ketua Dewan Ulama PAS Pusat, YB Dato' Ustaz Haji Mohamed Daud Al-Iraqi menjelaskan, tidak menjadi kesalahan kepada penganut Kristian dan Yahudi menggunakan kalimah 'Allah' malah ia sering digunakan oleh umat Krristian dan Yahudi sejak dari dahulu.

    "Cuma jika Allah itu dikaitkan dengan perbuatan dan pemujaan syirik seperti mendua atau mentigakan Tuhan, itu adalah bertentangan dengan agama dan syarak dan dilarang umat Islam mengikut serta; tetapi jika mereka merujuk Tuhan yang sama tidak mengapa," katanya ketika dihubungi Harakah.

    Kontroversi berhubung penggunaan kalimah 'Allah' timbul apabila akhbar rasmi Gereja Katolik Malaysia, Herald The Catholic Weekly menggunakan perkataan 'Allah' bagi merujuk kepada 'God' dalam seksyen bahasa Melayu akhbar tersebut.

    Pemilik akhbar itu juga menghadapi masalah untuk memperbaharui permit penerbitannya akibat isu tersebut.

    Menurut Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri, Dato' Johari Baharom, keputusan itu dibuat berasaskan 'kepada satu laporan yang dikemukakan kepada Bahagian Kawalan Penerbitan kementerian berkenaan.

    "Herald boleh guna perkataan lain tetapi bukannya 'Allah'; itu akan mengelirukan orang ramai," Johari dipetik sebagai berkata.

    Mengulas lanjut, Dato’ Mohamed berkata, ayat-ayat al-Quran turut menyatakan bahawa orang bukan Islam juga memperakui keesaan dan penciptaan dunia oleh Allah SWT termasuk menyebut kalimah Allah.

    Dalam pada itu, beliau menegaskan jika akhbar Herald mempunyai agenda tertentu seperti mengelirukan orang ramai bahawa Allah juga meredai agama mereka, maka itu adalah dilarang.

    Menurutnya, Islam mengakui Kristian dan Yahudi adalah agama langit (samawi) tetapi setelah Islam dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w., ajarannya memansuhkan agama-agama samawi sebelumnya.

    Sumber: http://ulamak.pas.org.my/

    BalasPadam
  21. jadi biarlah org terus menggunakannya...kenapa tak puas hati?ada aku pernah paksa kau percaya apa aku percaya?

    BalasPadam
  22. bah..ngam la tu

    BalasPadam
  23. fatwa kebangsaan akan diwartakan di empat buah negeri termasuk sabah tentang larangan penggunaan perkataan "tuttttt" dikalangan bukan muslim...lepas ni apa akan jadi....adakah alkitab dalam versi bahasa akan dibakar?atau catholic sabah akan dihapuskan?dimanakah kebebasan beragama di malaysia....kenapa muslim sgt mudah terkeliru?buduh punya manusia......

    BalasPadam
  24. saya percaya bila alkitab mula dibakar oleh orang-orang yang sesat...TUHAN akan mula menunjukkan mukjizad utk menunjukkan kebenaran....

    BalasPadam
  25. mulai skrg orng bukan Islam harus berhati-hati bila bercakap. sebelum keluar bicara pandang kiri kanan dulu. bukan itu sahaja ada laa yg masuk ISA, penjara dan buku2 dan kitab2 dibakar, lalu binasalah Malaysia ini kerana telah hilang perlembagaannya

    BalasPadam
  26. TANPA NAMA
    "saya percaya bila alkitab mula dibakar oleh orang-orang yang sesat...TUHAN akan mula menunjukkan mukjizad utk menunjukkan kebenaran...."

    TANPA NAMA
    "mulai skrg orng bukan Islam harus berhati-hati bila bercakap. sebelum keluar bicara pandang kiri kanan dulu. bukan itu sahaja ada laa yg masuk ISA, penjara dan buku2 dan kitab2 dibakar, lalu binasalah Malaysia ini kerana telah hilang perlembagaannya"

    GIDONG KATA :
    Tanpa nama walaupun saya tidak menyokong hal LARANGAN pengunaan kata ALLAH tetapi saya rasa lebih baik kita membuat feedback secara sederhana, tdk perlu rasanya kita ungkit tentang mereka akan membakar Alkitab sebab saya YAKIN rakyat Malaysia tidak akan sampai ke tahap tersebut ... jgn biarkan kita diri kita yang "memulakan" ketegangan tersebut dgn luahan semasa kita tengah "panas" .. berpada pada lah dan hormati juga agama lain .. apa sekali pun kata "ALLAH" milik semua org .. :)

    BalasPadam
  27. Maaf ya Gidong... mau dengar lagu tak? agnes monica..

    Lirik Lagu : Allah Peduli - Agnes Monica

    Banyak perkara yang tak dapat ku mengerti
    Mengapakah harus terjadi
    Di dalam kehidupan ini
    Su at u perkara yang
    ku simpan dalam hati
    Tiada satupun kan terjadi tanpa Allah perduli

    Allah mengerti
    Allah peduli
    Segala persoalan yg kita hadapi
    Tak akan pernah di biarkanya ku bergumul sendiri
    Sbab Allah mengerti

    Allah mengerti
    Allah peduli
    Segala persoalan yg kita hadapi
    Tak akan pernah di biarkanya ku bergumul sendiri
    Sebab Allah Yesus ku mengerti

    BAGI ORANG KRISTIAN MEMANG TAK KISAH.. TAPI BAGI ORANG ISLAM.. UNGKAPAN SEPERTI DIATAS... BOLEH MENYEBABKAN SESEORANG ITU MURTAD!!

    SEKIAN TERIMA KASIH.

    BalasPadam
  28. ALFAF terima kasih atas feedback nya .. sekiranya UTUH pegangan anda tentang ISLAM maka saya rasa IMAN anda tetap kuat dan tidak MUNGKIN AKAN KELIRU bila ternampak ayat bersambung ALLAH YESUS .. sebab ALLAH dan ALLAH YESUS sangat jauh perbezaannya ... Muslim memang tdk menganggap YESUS sebagai ALLAH jadi berbalik kepada ayat ALLAH YESUS yang Alfaf maksudkan, ianya adalah "dua" perkataan bukan ayat tunggal yang tepat dinyatakan seperti "ALLAH" .. sebagai Islam yang memegang teguh pendirian terhadap agama anda, maka harusnya pegangan itu jangan didasarkan hanya pada batas "ALLAH" .. sepatutnya setiap agama harus lebih tumpu kan perhatian pada pegisian dan pemahaman kita terhadap ALLAH, bagaimana kita menanggapinya sebagai pegangan kita yg utuh sehingga tidak KELIRU hanya kerna melihat perkataan ALLAH digunakan oleh agama lain. Thanks sebab lagu Agnes Monica tu memang selalu saya dengar .. best .. lagi pun Agnes Monica lawa hahaha

    BalasPadam
  29. Isu Nama Allah: Dr Asri sependapat dengan Nik Aziz
    Azamin Amin
    Tue | Mar 10, 09 | 1:06:25 pm MYT

    KUALA LUMPUR, 10 Mac (Hrkh) - "Saya bukan jawatankuasa PAS, atau orang Kelantan, namun bagi saya sesiapa yang menempelak kenyataan Menteri Besar Kelantan Dato' Nik Aziz Nik Mat tentang isu nama Allah adalah mereka yang kurang jelas tentang akidah Islam, atau mempertahankan apa yang mereka tidak faham."
    Iklan

    Demikian dinyatakan oleh bekas Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin yang sebelum ini pernah menulis setahun lalu dalam blognya yang bertajuk:"Beza antara merebut nama Allah dan mempertahankan akidah." berhubung isu berkaitan.

    "Saya telah kemukakan hujah dan alasan bahawa mereka boleh memanggil Tuhan dengan 'Allah'. Al-Quran dan Sunnah membenarkannya. Akidah bukan diukur dengan panggilan, tetapi dengan membezakan antara tauhid dan syirik," katanya dalam laman blognya itu baru-baru ini

    Katanya Majlis Fatwa Perlis ketika beliau menjadi mufti membuat keputusan sebulat suara keharusan bukan muslim memanggil Tuhan dengan panggilan Allah.

    "Jangan kita nak 'divert' isu politik, kita bangkit isu agama, nanti agama menjadi mangsa permainan manusia.

    "Saya nasihat kepada yang bising isu ini, jika nak berjihad, biarlah kena pada tempatnya. Ini bukan isu yang patut kita bertarung kerananya.

    Katanya jika ingin melarang bukan muslim guna nama Allah jangan katakan bahawa agama Islam yang melarang tetapi beritahu orang bukan Islam bahawa peraturan Kerajaan Malaysia yang melarangnya atas sebab-sebab tertentu.

    "Apa yang patut JAKIM fikirkan adalah bagaimana cara agar bukan muslim dalam negara kita lebih faham dan suka dengan Islam." katanya ynag kini masih berada di Lampeter, United Kingdom. - azm _

    BalasPadam
  30. AZAMIN AMIN - ma kasih atas pencerahannya ... TQ

    BalasPadam
  31. GIDONG KATA :
    Tanpa nama walaupun saya tidak menyokong hal LARANGAN pengunaan kata ALLAH tetapi saya rasa lebih baik kita membuat feedback secara sederhana, tdk perlu rasanya kita ungkit tentang mereka akan membakar Alkitab sebab saya YAKIN rakyat Malaysia tidak akan sampai ke tahap tersebut ... jgn biarkan kita diri kita yang "memulakan" ketegangan tersebut dgn luahan semasa kita tengah "panas" .. berpada pada lah dan hormati juga agama lain .. apa sekali pun kata "ALLAH" milik semua org .. :)

    SAYA MMG BANGGA JADI RAKYAT MALAYSIA YANG MENGAMALKAN DEMOKRASI DAN TOLERANSI ANTARA AGAMA DAN KAUM......ISU DIATAS MMG SUDAH HANGAT PUN...CUMA SESETENGAH ORANG TIDAK BERANI MELUAHKANNYA DEMI MENJAGA HATI ORANG LAIN....SAYA TIDAK PERNAH MENGHINA KEPERCAYAAN ORANG LAIN CUMA ORANG LAIN SAJA YANG MENAMPAKKAN KELEMAHAN MEREKA....HOPE U UNDERSTAND WHAT I MEAN....

    BalasPadam
  32. harap TT tutup saja isu ini....sekian!

    BalasPadam
  33. Tanpa Nama :
    Ya benar tetapi mereka BUKAN BERADA pada tahap MEMBAKAR ALKITAB .. hanya pada PERKATAAN ... TQ

    Kes di tutup hehe

    BalasPadam
  34. GIDONG baca betul betul itu komen ada saya cakap diorg akan bakar?its just possibility apa akan jadi?possibility doesnt mean reality or it can become reality....ada saya cakap diorg akan bakar????adehhhhhhhhh.....

    BalasPadam
  35. and one more thing kamiurang yang beragama kristian di sabah tetap menggunakan alkitab dalam versi melayu yang menggunakan perkataan ALLAH walaupun fatwah kebangsaan diwartakan di sabah....i wonder apa tindakan kerajaan mengenai hal ini...?jgn menghukum org kristian menggunakan alkitab dalam versi melayu tetapi hukumlah diorg yang bukan kristian yang menyentuh alkitab itu....just an opinion!

    BalasPadam
  36. TANPA NAMA :
    "saya percaya BILA alkitab MULA dibakar oleh orang-orang yang sesat...TUHAN akan mula menunjukkan mukjizad utk menunjukkan kebenaran"

    "mulai skrg orng bukan Islam harus berhati-hati bila bercakap. sebelum keluar bicara pandang kiri kanan dulu. bukan itu sahaja ADAlaa yg masuk ISA, penjara dan buku2 dan kitab2 dibakar, lalu binasalah Malaysia ini kerana telah hilang perlembagaannya"

    GIDONG KATA:
    Saya boldkan beberapa perkataan yang Tanpa Nama anggap sebagai "kemungkinan akan berlaku" di atas, jadi anggap lah jawapan saya juga adalah BERDASARKAN KEMUNGKINAN, kalau ya kalau ianya BERLAKU .... tetap ada perkataan DIBAKAR ... ko tau lah bila mana2 agama disentuh walaupun hanya pada KEMUNGKINAN apt ayat "bila Alkitab mula diBAKAR" or "buku2 dan kitab2 diBAKAR" ianya terarah kepada "pihak" yang sedang "berbicara" dengan kita ( Muslim ) ... sama juga hal nya perasaan kita apabila diajukan dgn ayat walaupun pd kemungkinan "mereka ( Kristen ) akan mula membakar Al-Quran" .. ianya sgt tdk "sedap" ditelinga pendengar ... sama hal nya bila ada pihak yang kata kan kita ( Kristen ) TIDAK BOLEH GUNAKAN PERKATAAN ALLAH .

    Saya harap anda paham maksud saya. :)

    BalasPadam
  37. then i wish u will be caught someday by "them" just because of using the word of ALLAH....and u will now how disaippointed u are as i experienced it while i was university student in peninsular malaysia....good luck!

    BalasPadam
  38. Tanpa Nama - Tidak payah tunggu "hari" lagi sebab SEKARANG pun larangan sudah di keluarkan, saya faham apa yang kamu alami ... cuma saya hanya jelaskan "sisi" lain pendirian saya terhadap anutan orang lain. :)

    BalasPadam
  39. http://www.answering-islam.org/Bahasa/index.html

    BalasPadam
  40. SHAH ALAM: Majlis Agama Islam Selangor (Mais) memberi amaran akan bertindak terhadap Majlis Peguam jika gagal mematuhi peruntukan Enakmen Agama Bukan Islam (Kawalan dan Perkembangan di Kalangan Orang Islam) 1988.

    Pengerusinya, Datuk Mohamad Adzib Mohd Isa, berkata Mais sedang mendapatkan pandangan peguam majlis itu mengenai tindakan Majlis Peguam mendapatkan maklum balas orang ramai melalui undian di laman webnya berkaitan penggunaan perkataan Allah dalam kitab agama bukan Islam.

    Katanya, Mais berpendirian penggunaan kalimah Allah hanya eksklusif untuk orang Islam, malah penggunaannya sudah diwartakan di bawah enakmen berkenaan sebagai perkataan tidak boleh digunakan oleh bukan Islam.



    "Adalah salah bagi bukan Islam menggunakan perkataan Allah dalam kitab agama atau penerbitan agama bukan Islam dan mereka boleh didakwa.

    "Enakmen ini diwujudkan Badan Perundangan Negeri-Negeri selaras Perkara 11 (4) Perlembagaan Persekutuan yang memperuntukkan undang-undang negeri boleh digubal untuk mengawal dan menyekat pengembangan iktikad atau kepercayaan agama antara penganut Islam," katanya semalam.

    Laman web Majlis Peguam yang dilayari semalam didapati mengemukakan tajuk undian sama ada wajar mana-mana bangsa seperti penganut Islam mendapat hak eksklusif menggunakan perkataan Allah dan sehingga kini menerima kira-kira 600 undian.

    Mohamad Adzib menegaskan perkataan Allah adalah tunjang konsep ketuhanan dalam Islam melalui lafaz syahadah yang menjadi rukun Islam pertama.

    Beliau berkata, larangan penggunaan kalimah Allah oleh agama selain Islam mengelak kekeliruan penganut Islam mengenai konsep esa Allah kerana Allah yang dimaksudkan dalam agama Yahudi dan Nasrani adalah tidak tunggal dan mempunyai anak.

    Sementara itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz, berkata Majlis Peguam tidak terlepas dan boleh dikenakan tindakan jika melanggar peraturan negara.

    Bagaimanapun, beliau berkata, kerajaan tidak bercadang meminda Akta Profesion Undang-Undang 1976 bagi memperketatkan dan mengehadkan bidang serta kuasa Majlis Peguam kerana ia tidak perlu.

    Katanya, Majlis Peguam adalah entiti seperti individu yang membolehkan kerajaan mengambil tindakan sewajarnya jika melanggar peraturan atau undang-undang negara.

    "Mengikut Seksyen 42 Akta Profesion Undang-Undang 1976, kuasa Majlis Peguam antara lain untuk memberikan pandangannya mengenai apa-apa perkara berkaitan dengan perundangan serta pentadbiran dan pengamalan undang-undang negara.

    "Majlis Peguam juga berperanan melindungi dan membantu orang awam dalam semua perkara membabitkan undang-undang di samping sesetengah perkara politik, tanpa perlu membabitkan diri secara terus dalam proses politik negara.

    "Majlis Peguam seperti rakyat biasa tertakluk kepada undang-undang dan tidak akan terlepas jika melanggar peraturan," katanya menjawab soalan Datuk Mukhriz Mahathir (BN-Jerlun) di Dewan Rakyat.

    Bernama

    Jangan ambil remeh tentang hal diatas....if you are caught you will be charged of using such word if you are not muslim....Gidong you have to be careful....dont pretend there is nothing happen if you are caught holding a bible in a malay version by them....can you imagine what will they do to you....a piece of advice...this world is getting cruel and cruel...beware!

    BalasPadam
  41. TANPA NAMA :
    "Jangan ambil remeh tentang hal diatas....if you are caught you will be charged of using such word if you are not muslim....Gidong you have to be careful....dont pretend there is nothing happen if you are caught holding a bible in a malay version by them....can you imagine what will they do to you....a piece of advice...this world is getting cruel and cruel...beware!"

    GIDONG CKP :
    Saya tdk pernah ambil remeh tentang hal ni, ISU ni ENTRI saya sebab saya PEDULI PASAL ISU ni .. pasal tu kamu kena paham apa isi entri yang saya tulis .. saya tau undang2 telah/akn dibuat TETAPI ianya BELUM SAHIH sebab pihak (kita) masih memperjuangkannya di bahagian pentadbiran (parlimen) .. yang saya maksudkan terhadap balasan komen saya sebelum ini adalah "JANGAN TERLALU KETERLALUAN" dlm memberi komen yg berkaitan dgn AGAMA ke tahap yg walaupun hanya pada KEMUNGKINAN "MEREKA AKAN MEMBAKAR ALKITAB" .. itu maksud saya .. dan utk pengetahuan kita bersama, sudah bertahun org bawa alkitab dlm terjemahan Indonesia dlm bas, jalan jalan d KK tetapi syukur setakat ni belum ada yang di tangkap. Sama2lah kita berdoa agar hal itu tdk berlaku.

    BalasPadam
  42. "Buka bible dari muka surat pertama saja pun nama ALLAH disebut ratusan kali yang SAH nya merujuk kepada TUHAN .... bukti mcm mana yang kamu inginkan ?" that's the point.. TERJEMAHAN

    BalasPadam