Isnin, 24 Ogos 2009

KENAPA filem MUALLAF di Haramkan di Malaysia.

Sinopsis filem Muallaf:

"Muallaf" tells the story of two Malay sisters, 20 year old Rohani (Sharifah Amani) and 14 year old Rohana (Sharifah Aleysha) who are on the run from their wealthy, abusive father. Finding refuge in a small town, they meet Robert Ng (Brian Yap), a 30 year old Catholic school teacher who finds himself irresistibly drawn to the sisters and their extraordinary courage. This relationship inevitably forces Robert to confront a haunting memory of his own troubled childhood.

Antara adegan yang menjadi isu:
# Rohana mempunyai hobi misteri apabila gemar menyebut nombor tertentu yang dibaca daripada Kitab Injil dan Tao Te Ching selain al-Quran.

# Ayah Rohana dan Rohani tidak rasa berdosa minum arak namun dalam waktu yang sama enggan bersalaman dengan bukan Islam yang baru memegang anjing.

# Rohani dan Rohana membaca terjemahan dalam bahasa Inggeris surah Al-Baqarah untuk gadis bukan Islam yang sedang berada dalam keadaan koma di hospital.

# Brian semasa kanak-kanak ditangkap bapanya ketika melakukan onanai smbil melihat majalah porno. Sebagai hukuman, dia dibawa ke luar rumah dan dibogelkan di tepi jalan oleh bapanya yang merupakan penganut Kristian Katolik.

# Brian mencium bra wanita dan meletakkan di atas kepala dan turut berkeinginan mencium seluar dalam wanita.

# Laungan azan yang berlatarkan muzik opera.

# Dialog antara Rohani dan Rohana mengenai masyarakat yang takut dengan apa yang mereka tidak tahu dan tidak faham dengan agama.

# Lagu Amazing Grace menjadi lagu latar dalam filem ini.

# Kemurnian hati pelayan wanita kelab malam bukan Islam yang sanggup menolong Rohani kesempitan Wang.

# Brother Anthony memohon doa di gereja ketika Rohana diculik oleh pengawal bapanya.



Terpulang pada individu utk menafsirkan jalan penceritaannya sebab setiap adegan yg menjadi isu diatas mempunyai SEBAB KUKUH kenapa ianya menjadi sebahagian dari cerita Muallaf .. Sayang sekali filem ini di haram kan di Malaysia sendiri ...


7 ulasan:

  1. Hi Gidong. Do you have any idea where I can get the DVD for this movie? I don't think I've seen them on sale so far.. :(

    BalasPadam
  2. Would love to watch this movie... any idea where I can get it?

    BalasPadam
  3. nak tengok la ade jual cd ke ?

    BalasPadam
  4. Sayang skali movie ni kena banned. Besa la censorship board Malaysia...yg nda patut-patut yg diorg ban. Nda pa...DVD/VCD ada juga tu...haha

    BalasPadam
  5. DVD dia bole anda download dari net atau beli di kedai DVD cetak rompak seba DVD ori pun mcm teda ni di jual :)

    BalasPadam
  6. sayang lah ni movie kena ban. i think this movie is a social commentary towards belief and our generations.

    i honestly think sabahans or sarawakians will not have any issue with this movie sebab di sini kita biasa bercampur dengan banyak agama dan kita faham situasi, unlike certain tempat di seberang sana yang i think masih mengamalkan 'dasar tertutup'. when saya kasi cerita my semenanjung friend that i have a christian roomate, where she would read the bible every night and i would recite al-quran every morning and solat in the same room, terus dorang soal yang macam-macam.

    haihh.

    malaysians, come on. think out of the box.

    BalasPadam
  7. kalau nak tengok filem ni online memang susah tapi kalau nak download leh download di
    www.syok.org

    p/s: jadi ahli secara free dlu then search untuk muallaf. memang ada.

    selamat Menonton!

    BalasPadam