Ahad, 29 Julai 2012

Lagu tema KEMERDEKAAN MALAYSIA ke 55 kedengaran seperti LAGU Pujian di GEREJA

Apabila saya mendengar lagu JANJI DITEPATI terus saya terkejut sebab melodinya sgt saya kenal, dan ya ianya adalah melodi lagu dari salah satu lagu yang kami nyanyikan kan di gereja bertajuk SERUKAN NAMANYA ... walaupun bukan keseluruhan melodinya tetapi tetap ianya kedengaran sama, ini tidak dapat dinafikan sekiranya kita biasa menyanyikan lagu SERU KAN NAMA NYA. Lebih mengejutkan sekiranya lagu tema kebangsaan di ambil dari lagu rohani, bukan pasal agama tetapi kesamaannya menjadikan lagu Janji DiTepati sedikit tidak sesuai untuk menjadi lagu tema kebangsaan kita.. Mungkin kementerian tidak tau tapi seharusnya pencipta lagu ni tdk berbuat demikian (menciplak) sebab dia ditugaskan untuk membuat lagu tema kemerdekaan. Pihak kementerian yg terlibat patut minta refund dari pencipta lagu ni dan beri peluang kepada pencipta lain utk buat lagu baru. Ganti saja lagu ini.
LAGU ASAL
NOTA : Saya sayang negara Malaysia, saya hanya rasa lagu ini tidak sesuai dijadikan sebgai lagu tema Kemerdekaan tahun ini sebab ada kesamaan dengan lagu lain.

24 ulasan:

  1. Biar laba semoga mereka diberkati!

    BalasPadam
  2. Gid...sy bukanny apa...tpi sy mo ckp jg....d greja sy lagu serukn namany selalu kena bawa....malahn sy pernah nyanyi masa pimpn praise n worship....sy rasa mmg tia sama la...dri segi rythm n melody mmg jauh....tempoh pun sy rasa mcm tidak sama ooo....

    BalasPadam
  3. saya rasa tiada masalah..apasalahnya malaysia di berkati dengan lagu ini :).....

    BalasPadam
    Balasan
    1. malaysia negara islam baa...

      Padam
  4. Err... mcm tdk juga sama butul.. first 2 line of verses, sama la.. tapi yg lain, mcm ndak.. influence tu ada, tapi melody wise, tdk juga brapa la, tapi klu drg ciplak ini lagu dari lagu Serukan NamaNya, nah, mmg diakui, lagu2 gospel mmg cukup mantap la.. Praise Jesus.. Puji Tuhan, Alleluia

    BalasPadam
  5. Saya rasa memang sama .. mereka hanya ubah beat dia .. Puji Tuhan lagu ini didengari oleh non kristen juga .

    BalasPadam
  6. Memang sama , siapa yang cakap tidak sama bagus pergi periksa telinga

    BalasPadam
  7. Memang sama ..

    BalasPadam
  8. nanti saya dingar hehehe

    BalasPadam
  9. For a start, i dont know what were they're thinking composing such a crappy-idiotic lyrics, melody is quite good (frankly), although the lyrics cancelled out the groove and soul of the whole piece. And i have to agree with two of the comments here, that the resemblance of the beautiful Serukan NamaNYA and crappy janji ditepati is quite blur. I've been in the music industry for all my life, mainstream and gospel, but i can see only slight similarity between the two. Yes, i agree with bisa ular, that the first 2 lines of verses are similar. Even on the score, it is quite the same. But the beautiful gospel have 4 lines (lyrics) in the verses, and the bloody "theme song" have 3. I wont even touch the bar count, i'm just going to explain it simpler. And the chorus, heck, for all i know, the resemblance is more towards the song "hearts on fire" (rocky 4 soundtrack). Not quite the same, but the influences are there. And yes, if they did took some ideas from the gospel song, then Hallelujah, Praise the Lord.
    p/s: and yes, my ear is find. and, still, the "janji whatever" song, is forever will be, just a pile of cow dung. (the lyrics.. may God help us)

    BalasPadam
  10. memang ada persamaan, tidak dapat dinafikan walaupun bukan semua sama sebab Janji Di Tepati ditambah rap . Lirik dia memang mengampu parti politik . Saya setuju lagu ini di ganti dengan lagu lain.

    BalasPadam
    Balasan
    1. setuju............

      Padam
  11. Saya setuju dengan artikel ini. Lagu kemerdekaan harus lari dari unsur-unsur politik.

    BalasPadam
  12. apa lahh...sebiji ..KING OF CIPLAK! ! !...

    BalasPadam
  13. aikkk????untuk rangkap permulaan ja yg sama nie..klu dengar betul2, memang agak beza..tp, ntah la klu sy yg x pandai dengar..

    BalasPadam
  14. Memang pun ada persamaan ni .. kalau dengar lagu Janji Di tepati memang ada sama dengan lagu Serukan Nama Nya ..

    BalasPadam
  15. Baik tukar lagula...ada pro kontra dh ni...utk kebaikan semua baik tukarlah lagu tu...temapun mcm tak ngam je.....

    BalasPadam
  16. tu peminpin terus lagi bagus..

    BalasPadam
  17. Melodi memang dah ada persamaan, tp lagi teruk lirik lagu ni langsung tiada kena mengena dengan kemerdekaan, "masa untuk membalas budi" ??? wtf !!! ni lagu politik bukan lagu merdeka.

    BalasPadam
  18. What makes the song identical is that both are using:
    1. same chord progression
    2. same beat/count to enter each beginning of verse and chorus
    3. same rhythmic genre - ie. pop-rock (maybe if they use keroncong or sumazau beat it would sound different...hahaha)
    4. and slightly melodic similarity as each melody begins and ends with the 1st and 5th tone of the major scale.
    if you could sing both song together they made a perfect choral canon or rondo when the indonesian song sounds more of chanting or decorative and the malaysian one is sustaining sound.

    Those people who get use to the indonesian song familiar among the SIB churches and charismatic-oriented congregations would found the malaysian song the deduction of words and melodic improvisation of the indonesian version.

    BalasPadam
  19. Walaupun saya penykong kerajaan tetapi tidak dinafikan memang ada persamaan antara dua lagu ini. Sigh ~

    BalasPadam
  20. persamaannya adalah dari melodinya. tidak telalu sama la, cuma style lagu tu hampir2 seperti lagu rohani. pencita melodi lagu ni org kristian kali arr :D cuma rasa sedikit lain la, sebab lagu2 malaysia-melayu sebelum ni tidak ada yang bermelodi seperti ni hehe^^ 1st time ba ada mcmni..so, faham2 ja la. hihi

    BalasPadam
  21. lagu Serukan Namanya lebih awal d cipta,uda 4 tahun dari lagu janji di tepati yang baru-baru saja di dengar pada tahun ini..

    BalasPadam