Isnin, 18 Februari 2008

Apa sekalipun sejarah dan makna nya ….

Apa pun sejarahnya dan apa pun cerita di sebalik Hari Kasih Sayang, anggaplah ia nya hanya sebagai simbolik untuk memperingati untuk memberikan kasih sayang terhadap orang lain, bukan saja pada org yang kita anggap sebagai “kekasih” tetapi kasih sayang untuk semua orang … Sekiranya kita tau sejarah bagaimana Hari Kasih Sayang ini “wujud” maka banyak pro dan kontra nya yang akan kita dapati … oleh sebab tu ( saya tdk perlu jelaskan sejarahnya, saya pasti anda juga tau bagaimana “hari” ini wujud ) anggaplah saja bahawa “hari” ini adalah simbolik semata2 utk memperingati KASIH SAYANG.

Apa sekalipun sejarah dan maknanya, dengan adanya “hari” ini ia menyedarkan kita tentang kasih sayang, di saat ada negara2 yang dalam perperangan, dgn adanya valentine kita akan sedar tentang kasih sayang dan perdamaian. Apa yang kita lakukan hanya mengingatinya sebagai hari kasih sayang sebab kadang2 kerna kesibukan ( dlm banyak hal ) membuat kita lupa akan kasih sayang terhadap orang yang telah berjasa kepada kita seperti ayah dan ibu kita.

Jadi apakah kita masih memilih hanya pada “valentine” untuk menyatakan kasih sayang ? jawapan ini terpulang pada kita sebab bagi saya sebenarnya setiap hari adalah SAMA, saya tidak meng”keramat”kan mana mana hari sebab saya percaya setiap hari adalah hari dimana kita MENGHARGAINYA dengan “nilai” yang sama, sama halnya ada sesetengah kita menganggap ada hari2 tertentu adalah hari “kudus” “suci” “sabat” dan sebagainya ( dari segi kepercayaan ) saya bukan menentangnya , tetapi sekali lagi bagi saya setiap hari adalah hari2 di mana kita seharusnya menjadikannya sebagai hari2 yang sama, setiap hari adalah “kudus” “suci” dan “sabat” . Kita tidak perlu menunggu pada hari tertentu ( cthnya sabtu - ahad ) utk mengingati TUHAN, kita tidak perlu menunggu pada hari2 tertentu untuk menjadi “orang baik”.

Sebelum anda menyesal untuk menyatakan rasa cinta pada orang yang anda cintai, katakanlah sekarang, JANGAN menunggu pada hari yang anda anggap sebagai “VALENTINE” kerana kita tidak akan mengetahui sama ada satu jam mendatang apakah kita masih bernafas …………

Tiada ulasan:

Catat Ulasan